De volgende 10 marketing begrippen zullen wij in deze blog uitleggen: Affiliate marketing, Remarketing, Clickbaits, AIDA model, Lead nurturing, Dynamische content, Soft/hard bounce, Conversieratio, Linkbuilding en de SWOT-analyse.
Affiliate marketing:
Dit is een vorm van marketing waarbij een bedrijf hun partners (affiliates) betalen voor de verkopen of leads die deze partner heeft aangeleverd. Affiliates kunnen dit doen door bijvoorbeeld advertenties van het bedrijf of een blog op hun website te plaatsen. Wanneer daardoor een verkoop of lead ontstaat, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van het bedrijf.
Remarketing:
Ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benadert d.m.v. advertenties. Bij de meeste websites leid nog geen 2% van de bezoekers tot conversie bij het eerste bezoek. Remarketing helpt je de overgebleven 98% tot conversie te leiden.
Clickbait:
Letterlijk vertaald: klik-lokaas. Dit zijn titels die alléén maar bedoeld zijn om zo veel mogelijk mensen door te laten klikken naar een website artikel of video. Deze titels geven net genoeg informatie om lezers nieuwsgierig te maken, maar net niet genoeg om hun nieuwsgierigheid te stillen zonder door te klikken naar de inhoud.
AIDA-Model:
Een marketingmodel waarin de vier stappen staan beschreven die in een reclame-uiting moeten voorkomen. Aan de hand van de vier stappen wordt het beslissingsproces van de consument in kaart gebracht. AIDA staat voor de afkorting: Attention, Interest, Desire, Action.
Lead nurturing:
Een zo hoog mogelijke conversie te realiseren van lead naar klant. Het omvat een set aan activiteiten, erop gericht om de ‘lead’ te monitoren en op het juiste moment de juiste content aan te bieden.
Dynamische content:
Alle digitale of andere online content die in de loop van de tijd verandert op basis van verschillende gegevens. De content verandert op basis van data die bekend is over de bezoeker, zoals zoekhistorie, voorgaande aankopen of een bezoekersprofiel. Dit alles om meer relevante content aan te bieden voor de bezoeker.
Soft/hard bounce:
Wanneer een mail niet is geleverd bij een mailadres, noemen we dat een bounce. Een soft bounce duidt meestal op een tijdelijk probleem bij het afleveren van een mail (zoals een slechte internetverbinding). Een hard bounce geeft aan dat er een permanente reden is dat een bericht niet afgeleverd kan worden (zoals een niet bestaand e-mailadres).
Conversieratio:
Het conversieratio is het percentage van de websitebezoekers dat overgaat tot conversie (vooraf bepaald doel, bijvoorbeeld aankoop). Het conversieratio wordt ook wel “conversiepercentage” genoemd.
Linkbuilding:
Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites, die naar de eigen site verwijzen. Het heeft als doel om meer bezoekers op de website te krijgen. Daarnaast is linkbuilding van essentieel belang voor de vindbaarheid in Google.
SWOT-Analyse:
De SWOT-Analyse wordt ook wel “sterkte-zwakteanalyse” genoemd. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. Aan de hand daarvan maak je een tabel met de sterktes en zwaktes van je bedrijf, en zie je de kansen en bedreigingen in de markt. Zo zie je in één oogopslag wat je bedrijf al goed doet en welke onderdelen meer aandacht vragen.
Heb jij vragen over deze marketing begrippen, over andere marketing begrippen of een andere marketing gerichte vraag? Vul dan gerust het contactformulier in!
Neem gerust contact met mij op!
Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.
Lisa van Heusden
Social media marketing specialist