Een lead magnet is essentieel voor je marketingstrategie. Met behulp van een lead magnet kan je veel leads (potentiele klanten) binnenhalen. Het  is erg belangrijk dat jouw lead magnet past bij het product of de dienst die jij aanbiedt. Maar wat voor lead magnets zijn er allemaal? Welke kan je nou het best gebruiken? En hoe zorg je ervoor dat een potentiele klant zijn e-mail achterlaat? Hier een top 20!

20 voorbeelden van goede lead magnets!

  1. Quiz met gepersonaliseerd resultaat

Door een quiz aan te bieden die een gepersonaliseerd resultaat geeft zullen mensen deze sneller invullen, omdat zij hier daadwerkelijk wat aan hebben. Door een gepersonaliseerd resultaat aan te bieden moeten mensen wel hun e-mail invullen, zodat je de uitslag kan mailen.

  1. How To-video

Een How To-video is belangrijk voor mensen die zich willen verdiepen in bepaald onderwerp. Door een video kunnen (potentiële) klanten meteen zien hoe breed jouw kennis is over een bepaald onderwerp. Om de How To-video te kijken moet je je e-mail invullen.

  1. Kortingscode

Een kortingscode is misschien wel de meest gebruikte lead magnet. Als iemand zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief ontvangen zij direct een kortingscode. Heel goed te gebruiken voor een webshop bijvoorbeeld!

  1. Template

Een template kan je makkelijk gebruiken door zelf kleine stukjes tekst in te voegen of kleuren te veranderen waardoor het 1 geheel wordt. Zo heb je bijvoorbeeld verschillende templates voor social media content, een e-mail template of een template voor de nieuwsbrief. Dit is dus handig om te gebruiken als bedrijf, want je kan dit zelf personaliseren.

  1. E-book

Een e-book is een digitaal boek dat mensen kunnen lezen. Er staat veel informatie in een e-book. Zo kunnen mensen veel leren over een bepaald onderwerp. Het e-book kunnen mensen ontvangen in hun e-mail.

  1. Webinar

Bij onlinetrainingen kan je ervoor zorgen dat meerdere mensen tegelijk kennis maken met het product of de dienst. Om een webinar te kunnen volgen kan je naar het e-mailadres van de potentiële klant vragen.

  1. Checklist

Voor mensen die net hun bedrijf opstarten, of een nieuwe dienst/product willen lanceren is een checklist een belangrijke tool om te gebruiken. Zo maken bedrijven kennis met jouw dienst/product en heb je een goede lead magnet.

  1. Gids

Het is soms lastig om originele content te bedenken. In een gids staan vaak de beste ideeën van een bepaald onderwerp, zo kan je inspiratie opdoen en is dus een goede lead magnet om te gebruiken.

  1. Proefperiode

Door een gratis proefperiode aan te bieden kunnen mensen kennismaken met de oplossingen die een product of dienst heeft. Een gratis proefperiode kan ook leiden tot een vast abonnement. De link voor de proefperiode ontvangen de potentiele klanten in hun e-mail.

  1. Giveaways

Een gratis giveaway is een cadeautje die potentiële klanten kunnen winnen door zich alleen in te schrijven door middel van bijvoorbeeld hun e-mailadres. Ook kost een giveaway weinig tijd en is dus een goede lead magnet. Let hier wel mee op: sommige social media kanalen zijn géén fan van giveaways en hierdoor kan je account dan ook verwijderd of uitgeschakeld worden.

  1. Interviews

Een interview met een expert of bekendheid is ook een vorm van een lead magnet. Door mensen te laten inschrijven voor een exclusief interview zullen zij eerder hun e-mail invullen.

  1. Infographic

Een infographic is vooral handig om te gebruiken als je visueel gezien veel informatie wil geven. Om de infographic te kunnen downloaden moeten mensen hun e-mail achterlaten.

  1. Podcast

Bij een podcast zijn er vaak mensen die praten over een onderwerp waar zij veel verstand van hebben, zo kan je veel leren over een bepaald vakgebied en is dus een goede lead magnet om in te zetten. Het enige ‘nadeel’ hierbij is, is dat mensen geen e-mailadres hoeven achter te laten. Wat je natuurlijk wel kan doen is een Podcast privé houden en dat mensen zich kunnen inschrijven voor de link naar de podcast.

  1. PDF van artikel

Voor een interessant artikel zijn mensen vaak wel bereid om hun e-mail daarvoor in te ruilen omdat een artikel veel informatie bevat wat belangrijk kan zijn voor een potentiële klant.

  1. Toolkit

Een toolkit is een populaire lead magnet. Iedereen is namelijk nieuwsgierig naar wat echte professionals voor ‘tools’ gebruiken. De toolkit ontvang je na het invullen van je e-mailadres.

  1. Contentkalender

Met behulp van een contentkalender kan je zien wanneer je het best wat kan posten op je social media kanalen om je doelgroep het best te bereiken. Op de contentkalender kan je je logo zetten.

  1. Rapport

Een gratis rapport kan veel informatie bevatten over speciale bedrijven. Dat kan heel belangrijk zijn als je doelgroep daarin staat. Mensen zijn snel bereid om daarvoor hun e-mail achter te laten.

  1. Demo

Als je iets aanbiedt wat ingewikkeld in elkaar zit is een demo ideaal om aan te bieden. Zo zullen mensen sneller je dienst of product begrijpen en verlengen met een abonnement.

  1. Software

Door een gelimiteerde versie van software aan te bieden kunnen mensen zien hoe belangrijk de software kan zijn. Zo zullen zij eerder de software verlengen door bijvoorbeeld hun contactgegevens in te vullen.

  1. Cursus

Door een cursus aan te bieden maken mensen kennis met een bepaald onderwerp. Als het onderwerp bevalt zullen potentiele klanten hun kennis nog meer willen uitbreiden en zijn zij sneller bereidt te betalen voor een volgende cursus.

Er zijn dus heel veel mogelijkheden voor goede lead magnets. Elk bedrijf kan een lead magnet gebruiken, als zij daar hun eigen “sausje” overheen gooien. Test de lead magnet wel altijd voordat je hem inzet, zo zie je of hij echt werkt.

Zit er een lead magnet tussen die jij graag wil gebruiken voor je bedrijf? Neem dan contact met ons op!