Social media is een belangrijk marketingmiddel om jouw product of dienst te promoten, maar ook handig om de wereld te laten weten dat jouw product of dienst bestaat! Wil jij beginnen met social media marketing, maar weet je nog niet zo goed hoe alles werkt? Dat is geen probleem! In deze blog vind je 3 handige tips die ervoor zorgen dat jij een goede start maakt op social media.
Onderzoek op welke social media platformen de doelgroep zit!
Ongeveer een derde van alle consumenten zoekt een merk op via social media. Het is dus heel handig om deze vorm van marketing in te zetten voor jouw bedrijf. Maar voordat je begint met social media marketing moet je goed onderzoek doen naar de platformen waar de doelgroep op zit. Zo kan je je doelgroep direct bereiken en daardoor verspil je geen tijd aan platforms waar je doelgroep toch niet actief op is.
Bekijk je concurrenten in de buurt
Als je gaat starten met social media marketing is het belangrijk dat je goed kijkt naar wat je concurrenten aan het doen zijn op social media. Dit noem je een concurrentieanalyse. Zo kan je bijvoorbeeld kijken welke posts veel engagement opleveren en welke posts totaal niet aanslaan bij de doelgroep. En daardoor kan je dan meteen aan de slag met het maken van goede content, omdat je al een beetje weet wat wel en niet werkt. Zorg er wel voor dat je uniek blijft op social media en dat je niks kopieert en plakt van je concurrenten! En daarnaast is het belangrijk om altijd uit te testen wat er voor jouw account werkt. Wat voor de een goed werkt, kan voor jou misschien minder goed werken en visa versa. Test dit dus altijd uit, houd je statistieken bij en stuur daarop bij!
Hou goed je doelen voor ogen
Het stellen van doelen op korte- en lange termijn is erg belangrijk. Zo heb je goed voor ogen wat je wilt bereiken en of je social media strategie werkt, of dat je die nog een beetje moet bijschaven. Stel aan het begin van de maand nieuwe doelen en de manieren waarop het doel behaald kan worden. Vervolgens kijk je aan het eind van de maand of die doelen behaald zijn. Voor lange termijn doelen moet je iets langer de tijd nemen, maar kan je ook tussentijds bekijken of je iets moet veranderen om dat doel te behalen.
Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.
Neem gerust contact met mij op!
Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.
Lisa van Heusden
Social media marketing specialist