Voordat je begint met het inzetten van social media voor je bedrijf is het belangrijk om over een paar zaken goed na te denken. Dit doe je door het maken van een social media strategie. Heb jij nog geen social media strategie? Lees dan in deze blog waarom dit belangrijk is. Heb jij wel een social media strategie? Begin dan ook met lezen, want het is altijd slim op dit proces regelmatig te herhalen! Wij bespreken 5 redenen waarom jij een social media strategie moet maken.

Waarom maak je een social media strategie?

Met een social media strategie bepaal je wat social media jou gaat brengen op lange termijn (je maakt het dan ook voor minstens een jaar). Het helpt je om structuur en inzicht te brengen in al je social media activiteiten. Daarnaast helpt een social media strategie je op meerdere vlakken:

1. Doelgerichtheid

Het helpt je om de focus op je doelen te houden. Een social media strategie zorgt ervoor dat social media onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden wordt met de prioriteit die het verdient.

2. Efficiëntie

Het helpt je al je werkzaamheden te richten op specifieke doelen, doelgroepen en kanalen. Er is namelijk geen tijd en geld voor bijzaken die niets opleveren. Zet daarom je budget en uren effectiever in met een social media strategie.

3. Herkenbaarheid

Het helpt je herkenning bij mensen op te wekken. Mensen weten door een Social media strategie precies wat ze op jouw kanaal kunnen verwachten en of het voor hen waardevol is om jou te gaan volgen. Dit levert échte volgers op die jou helpen de doelen te behalen.

4. Meetbaarheid

Het helpt je te bepalen of je succesvol bezig bent. Zonder doelen kan je onmogelijk bepalen of je op de goede weg bent. Door strategische doelstellingen en KPI’s op te stellen kun je bepalen of je succesvol bezig bent of niet.

5. Inzicht in verbeter mogelijkheden

Het helpt je inzicht te krijgen in verbeter mogelijkheden. Door je succes te meten krijg je ook inzicht in kansen, en die zijn mooi meegenomen in de reis naar online succes!

Nu kan je aan de slag met het maken van de Social media strategie. Hoe je dat in 4 stappen doet, beschreven wij eerder in deze blog.

Een social media-strategie is dus een lange termijn strategie dat je helpt inzicht te krijgen in je social media kanalen. Het heeft veel voordelen en moet regelmatig bijgehouden worden. Het is altijd slim op dit proces regelmatig te herhalen!

Heb jij hulp nodig bij het maken van een social media strategie? Mail Lisa dan naar lisa@wordtgefikst.nl en haal het beste uit social media!

Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.