5 redenen waarom je zou moeten online adverteren

5 redenen waarom je zou moeten online adverteren

door | Adverteren, Social media | 0 Reacties

Veel bedrijven vragen zich af waarom je zou moeten gaan online adverteren. Wat zijn de voordelen daarvan? En waarom online- in plaats van offline adverteren? In deze blog bespreken wij de 5 grootste voordelen die het online adverteren voor jouw bedrijf heeft.

Je bereikt makkelijker je doelgroep

Bijna iedereen zit op social media. Door online advertenties kan je makkelijker je doelgroep bereiken met behulp van online filters. Zo kan je bijvoorbeeld filteren op onder andere: geografie, demografie en interesses. Van dit filtersysteem kan je gratis gebruik maken via Google & Facebook en zo zorg je ervoor dat jouw advertentie alleen aan de mensen wordt getoond die jij daadwerkelijk wil bereiken. Die daadwerkelijk in jouw target audience (doelgroep) vallen en dus een potentiële klant zijn.

Je kan je eigen budget vaststellen

Bij online advertenties heb je geen vaste tarieven, zo kan je met online adverteren zelf een bedrag (per dag) bepalen. Als je budget op is word je advertentie offline gehaald (tenzij je meer budget vrijmaakt) en zo kom je niet voor onverwachte kosten te staan en zit je nergens aan vast.

Daarnaast is online adverteren een stuk goedkopen dan offline adverteren. Waar wij het vaak mee vergelijken is als volgt:
Stel je adverteert met een pagina in de krant, laten we er in dit geval vanuit gaan dat dat €500 kost. Je advertentie wordt door iedereen gezien/gelezen die die specifieke krant leest van die specifieke dag. Want in de krant van een week later is je advertentie alweer weg. Stel je voor dat 1000 mensen die krant met jouw advertentie hebben gelezen. Dan heb je 1000 mensen bereikt.

Laten we er nu voor het gemak vanuit gaan dat je online gaat adverteren met hetzelfde budget (€500) en ook daarmee 1000 mensen bereikt. Dan heb je bij online adverteren nog de keuze om ditzelfde budget te verdelen over meerdere dagen en niet alleen zichtbaar te laten zijn op 1 dag. Het kan zomaar zo zijn namelijk dat iemand op een zaterdag niet koopt en op een dinsdag wel. Dit kan per dag verschillen. Daarnaast kan je bij online adverteren dus zelf instellen wat voor soort mensen die 1000 mensen zijn.

Bij een krant kunnen het 1000 mensen zijn, waarvan er misschien 10 in jouw target audience als potentiële klant vallen. Bij online adverteren zijn al die 1000 mensen jouw target audience en dus potentiële klanten. Je snapt ons punt. Volgensmij is de keuze dan snel gemaakt ;-).

Online advertenties kan je altijd veranderen

Een groot voordeel van online adverteren is dat je die altijd kan veranderen of aanpassen. Bij offline adverteren is dat namelijk niet mogelijk. Zodra je ziet dat een bepaalde tekst niet goed werkt, dan kan je hem aanpassen. Ook kan je testen met je advertentie, zo maak je bijvoorbeeld 2 verschillende advertenties en degene die het best werkt, kan je dan gebruiken, dit noem je een A/B test.

Met adverteren zijn eindeloos veel mogelijkheden in beeld en tekst. En je moet maar net een goede combinatie vinden die werkt bij jouw target audience. Dit is onder andere een kwestie van testen om tot die gouden combinatie te komen. Bij online adverteren heb je deze mogelijkheid, bij offline niet.

Alles is meetbaar

Vergeleken met offline adverteren is online adverteren veel beter meetbaar. Je kan bijvoorbeeld meten hoeveel personen er hebben doorgeklikt naar jouw pagina, hoeveel mensen de advertentie hebben gezien en welke doelgroep het meeste opleverde met jouw advertentie. Door die gegevens kom je erachter of je advertentie ook het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

Gegevens die handig zijn om te meten (=weten):

  • Bereik
  • Kliks naar de website
  • Resultaten (mocht er een actie zoals aankoop aan jouw advertentie hangen)
  • CTR = click through ratio

Je kan zelf beslissen wanneer je advertentie wordt getoond

Met een online advertentie op social media kan je gewoon een begin- en eindtijd neerzetten, zo kan je je advertentie een dag, week of maand plaatsen. Ook kan je je advertentie vooruit plannen, je kan namelijk een datum instellen wanneer je advertentie online komt.

Deze manier van adverteren heeft veel voordelen voor jouw bedrijf, omdat de online markt constant blijft groeien en je daar steeds meer je voordeel uit kan halen. Toch heb je veel kennis nodig over online adverteren om tot een goed resultaat te komen. Wil jij gaan beginnen met online adverteren? Wij nemen alles voor je uit handen! Lees hier meer over wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Neem gerust contact met mij op!

Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.

Lisa van Heusden

Social media marketing specialist

lisa@wordtgefikst.nl

Quick Fiks nodig?

Met de Quick Fiks kun je ervaren hoe is het is 2 uur lang een partner te hebben klaarstaan om het werk voor je te verlichten. Gun jezelf die broodnodige ademruimte.