5 vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint met adverteren

5 vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint met adverteren

door | Adverteren, Tips | 0 Reacties

Wanneer moet je beginnen met adverteren op social media?

Dat is een vraag die veel mensen zichzelf stellen. Per persoon is het super verschillend wanneer het een goed moment is om te beginnen met adverteren. Maar er zijn wel 5 vragen die je jezelf kan (dan wel moet) stellen voordat je begint met adverteren.

Waarom moet je je deze vragen stellen voordat je begint met adverteren? Omdat het anders zonde is! Zonde van je tijd, zonde van je geld. Misschien is het wel beter als je eerst iets anders optimaliseert voordat je tijd, energie en geld gaat stoppen in advertenties.

Vraag 1: Heb je jouw ideale klant (je doelgroep) duidelijk?

Als je gaat adverteren ga je voor de advertenties een doelgroep instellen. Het liefst maak je deze zo specifiek mogelijk zodat je zeker weten de juiste mensen bereikt met jouw advertenties. De doelgroep ‘ondernemers’ is bij lange na niet specifiek genoeg.

Een doelgroep die wel specifiek is: ondernemende vrouwen tussen de 25 en 35 jaar die zich richten op fotografie. Of: ondernemende vrouwen tussen de 25 en 35 jaar die spiritueel zijn, veel met mindset en persoonlijke ontwikkeling bezig zijn en in de randstad wonen.

Als je jouw ideale klant (je doelgroep) nog niet helder hebt, dan kan je dit ook niet goed instellen voor de advertenties. Wat je dan gaat krijgen is dat je héél véél mensen gaat bereiken, maar de kans is heel groot dat die mensen niet overgaan tot actie. Omdat de kans heel erg groot is dat ze niet in jouw doelgroep vallen en zich niet aangesproken voelen tot jouw advertentie.

Vraag 2: Sluit je aanbod aan?

Het antwoord op deze vraag ontdek je in principe ook tijdens het adverteren zelf. Maar liever voorkomen dan genezen.

Heb je een aanbod gemaakt, maar nog niet getest bij jouw ideale klant of er ook echt vraag is naar dit aanbod? Dan kan het voorkomen dat je gaat adverteren met iets waar mensen helemaal geen interesse in hebben. Dan heb je misschien wel de juiste doelgroep en een goede website, maar als het aanbod niet aansluit bij je doelgroep gaat het nog steeds niet lukken.

Test eerst organisch of mensen in gaan op je aanbod, zet daarna advertenties in.

Vraag 3: Weet je de pijnpunten van jouw ideale klant?

Naast het goed instellen van advertenties zijn andere factoren ook van belang. Zo kan een advertentietekst je advertentie maken of breken.

Voor het schrijven van een goede advertentietekst is het belangrijk dat je de pijnpunten van jouw klant weet. En..

Vraag 4: Weet je het verlangen van jouw ideale klant?

Deze laatste 2 vragen pak ik even samen, deze horen namelijk bij elkaar en zijn super belangrijk.

Je hebt namelijk ongeveer 3 seconde om de aandacht te pakken van de lezer. Degene die jouw advertentie ziet. Natuurlijk is dit ook in combinatie met het beeld wat je gebruikt, maar vooral de pijnpunten en het verlangen van jouw ideale klant zijn belangrijk. Iemand moet zich aangesproken voelen in jouw advertentietekst en ook echt door willen lezen. Pas dan komen ze bij jouw CTA en gaan ze ook echt over tot actie.

Is jouw antwoord nee op deze vraag? Ga dan eens in gesprek met mensen die tot jouw ideale klant behoren. Vraag wat ze moeilijk vinden, waar ze tegen aanlopen, wat ze zouden willen, hoe zou hun droomleven er bijvoorbeeld uit zien?

Vraag 5: Converteert mijn website al?

Als je gaat adverteren verwijs je 9 van de 10 keer door naar je eigen website. Vraag jezelf eerst af en ga eerst eens na of je al organisch conversies krijgt via je website. Dat wil zeggen bezoekers die op jouw website komen via Google of via je social media kanalen. Bezoekers waar je niet voor betaalt.

En gaan die bezoekers dan over tot een aankoop? Of schrijven ze zich in voor jouw gratis weggever? Gaan ze over tot actie?

Is het antwoord hier nee, dan is het eerst goed om te kijken hoe je jouw website of de landingspagina waarmee je wilt adverteren kan optimaliseren. Hoe zorg je ervoor dat de bezoekers die op die pagina komen wel overgaan tot actie.

Heb jij al de vragen met JA beantwoord? Waar wacht je nog op! Social media adverteren kan je echt helpen groeien binnen no time, maar je moet wel bereid zijn hierin te willen investeren. Natuurlijk kan je het eerst zelf proberen, maar doe je het liever in 1x goed? Stuur me dan zeker even een mailtje lisa@wordtgefikst.nl.

Twijfel je nog of adverteren op social media wat voor jouw bedrijf is? Doe dan de gratis test! Beantwoord een aantal vragen en krijg een persoonlijk advies binnen enkele minuten in je mailbox.

Quick Fiks nodig?

Met de Quick Fiks kun je ervaren hoe is het is 2 uur lang een partner te hebben klaarstaan om het werk voor je te verlichten. Gun jezelf die broodnodige ademruimte.