Wanneer is een advertentie goed? En hoe maak je nou een goede advertentie? Wij hebben voor jou tips op een rijtje gezet voor het maken van een goede advertentie voor de beste resultaten!
TIPS VOOR HET MAKEN VAN EEN GOEDE ADVERTENTIE
-
Gebruik een foto/filmpje van jezelf of van mensen
Social Media heeft niet voor niets ‘social’ in de naam. Het zijn sociale platformen voor mensen. Mensen moeten het gevoel hebben dat jouw advertentie er thuis hoort. Dat het gewoon een bericht is zoals alle andere berichten die ze tegenkomen op hun tijdlijn. Herkenbare, sociale en vrolijke afbeeldingen helpen daarbij.
2. Een goede Call to Action
Dit is mega belangrijk! Het is zo zonde als jouw advertentie goed staat en veel bereik krijgt, maar er daarna niets gedaan wordt. Een call to action zorgt ervoor dat degene die jouw advertentie ziet weet wat hij/zij moet doen. Zoals aanmelden voor een webinar, inschrijven voor een e-book of het doen van een aankoop.
3. Weet wie je doelgroep is
Houd bij het schrijven van de content altijd je doelgroep in gedachten. Jouw doelgroep moet zich aangesproken voelen om over te gaan op actie.
4. 20% tekst
Onthoud dat in het filmpje of foto die je als advertentie gaat inzetten maar 20% tekst mag zijn. Anders wordt je advertentie afgekeurd (en dat wil je niet)! Dit geldt alleen als je de tekst IN de foto of het filmpje zet. Dus niet de tekst die erbij staat in de feed.
5. Trigger
Trigger je ideale klant! Zorg voor een goede trigger waardoor mensen in 1 zin het probleem lezen wat ze opgelost willen hebben. Bijvoorbeeld: “Wil je meer omzet?” of “Wil je meer klanten?”. Zorg ervoor dat je meteen de aandacht van jouw doelgroep pakt zodat ze blijven hangen bij je advertentie, daadwerkelijk de advertentie lezen en/of jouw cal to action opvolgen zoals zich inschrijven.
6. Gebruik de juiste formaten afbeelding/video
Niets is zo vervelend als je afbeelding of video niet het juiste formaat heeft. Dan wordt ie bijvoorbeeld afgesneden op Instagram waardoor het plaatje niet meer klopt of er misschien zelfs tekst wegvalt (als je tekst in de foto zet).
7. Speel in op de 6 principes van Cialdini
Hierbij hoef je zeker niet alle 6 principes in 1 advertentie te gebruiken, maar het kan wel helpen door er een paar toe te passen.
– Wederkerigheid: Geef iets en krijg er wat voor terug. Bijvoorbeeld iemand schrijft zich in voor een gratis e-book en wat jij ervoor terug krijgt is een aanmelding voor een kennismakingsgepsrek.
– Toewijding & consistentie: Doen ze 1 ding dan doen ze ook het volgende ding.
– Sociale bevestiging: bijvoorbeeld ‘100 mensen gingen je voor’.
– Sympathie: Zorg dat mensen positief tegenover je staan.
– Autoriteit: Zorg voor vertrouwen door expert te zijn.
– Schaarste: “Er zijn nog maar 5 kaarten beschikbaar”, “Je hebt nog 3 dagen om je in te schrijven”.
8. Plaats de link nogmaals in je tekst
Link je door naar een website pagina? Plaats de link dan nogmaals in de tekst. Bij een advertentie op social media plaats je altijd een link bij je foto/video, waardoor er een knop onder komt te staan met bijvoorbeeld ‘lees meer’ of ‘download’. Maar plaats de link ook nog eens in de tekst bij je advertentie, zo kunnen mensen tijdens het lezen van de tekst meteen doorklikken. Dit geldt alleen voor een advertentie op de Facebook feed.
9. Testen
Uiteindelijk kom je er door middel van testen het beste achter wat voor advertenties voor jouw bedrijf het beste werken. Video of foto, veel of weinig tekst etcetera.
LAAT ONS JE HELPEN
Adverteren op social media kan heel effectief zijn, mits je het goed inzet! Je kan namelijk heel goed jouw ideale klant bereiken door het instellen van de juiste doelgroep. En dit kan al door te adverteren met een relatief laag bedrag. Zo kan je je specificeren op een bepaalde omgeving, zoals Amsterdam of Den Haag, als jouw doelgroep zich daar bevindt. Of kan je je op pas geworden moeders richten. De combinaties en mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik help jou graag met adverteren op Facebook en/of Instagram zodat jij kan groeien met jouw bedrijf en meer omzet kan krijgen!
Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.