Wat is het AIDA-model

Wat is het AIDA-model?

door | Marketingtermen, Other | 0 Reacties

Het AIDA-model is een belangrijk marketingmodel om te gebruiken voor je reclameplan door middel van 4 stappen. De 4 stappen geven het beslissingsproces van de potentiële klant weer.

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Dit model zit stapsgewijs in elkaar, dat houdt in dat je alle stappen moet volgen om het doel uiteindelijk te kunnen bereiken.

Attention

Als eerst moet je de aandacht (attention) van de potentiële klant trekken. Het doel is om de de aandacht te trekken van potentiële klanten. Hierdoor zorg je ervoor dat jouw product of dienst in hun hoofd blijft zitten. Op social media heb je hier maar een paar seconden de tijd voor, de spanningsboog van mensen word namelijk steeds kleiner. Zo moet je dus in een split second de aandacht van iemand vastpakken. Instagram Reels inzetten is hier een goed voorbeeld van, maar ook in je teksten moet je met de eerste zin al de aandacht pakken van iemand.

Interest

Vervolgens kom je bij interesse (interest). Het doel daarbij is dat je mensen de positieve kant van je product of dienst laat zien, waardoor zij dus geïnteresseerd worden. Mensen worden snel geïnteresseerd door bijvoorbeeld een goede aanbieding.

Desire

De derde stap is verlangen (desire) waarbij je interesse omzet naar een verlangen. Je kan bijvoorbeeld de “fear of missing out” gebruiken waardoor mensen jouw dienst of product sneller zullen kopen. Of door goed het resultaat naar voren te brengen. Verlangen mensen bijvoorbeeld naar meer tijd, rust en regelmaat? Dan laat je dat hier naar voren komen. Bijvoorbeeld doordat jouw product of dienst hier aan bijdraagt.

Action

Uiteindelijk wil je mensen leiden naar de laatste fase van het AIDA model, dat is actie (action). Bij actie zullen mensen een aankoop doen, zich inschrijven, contact opnemen of tot een andere actie overgaan. Hierbij is het belangrijk dat je de potentiële klant hierover informeert door een CTA, call to action, toe te voegen.

Het AIDA-model zorgt ervoor dat je alle stappen doorloopt waardoor je reclameplan compleet is. Dit model is namelijk onmisbaar in jouw marketing- en salesfunnel. Wil jij het AIDA-model inzetten voor jouw bedrijf? Laat het ons weten via lisa@wordtgefikst.nl.

Neem gerust contact met mij op!

Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.

Lisa van Heusden

Social media marketing specialist

lisa@wordtgefikst.nl

Quick Fiks nodig?

Met de Quick Fiks kun je ervaren hoe is het is 2 uur lang een partner te hebben klaarstaan om het werk voor je te verlichten. Gun jezelf die broodnodige ademruimte.