Hashtags zijn goed in te zetten om groter bereik te creëren op social media. Ten minste, als je deze slim gebruikt. Lees in deze blog hoe je een groter bereik krijgt met hashtags op Instagram en LinkedIn.

Hashtags vergroten je vindbaarheid

Hashtags hebben een eigen tijdlijn. Je kan hashtags volgen zodat je altijd op de hoogte blijft van berichten waarin deze hashtag staat. Het plaatsen van hashtags vergroot daarom jouw bereik op LinkedIn. Ga op onderzoek uit welke hashtags bij de content passen, welke hashtags de concurrenten gebruiken en welke veel gebruikt worden door de doelgroep.

Welke hashtags zorgen voor groter bereik?

Gebruik hashtags waarop jouw doelgroep zoekt, of waarop jij graag gevonden wil worden. Gebruik hashtags die specifiek in bepaalde groepen gebruikt worden, zoals #marketingadvies. Alleen grote hashtags gebruiken levert je weinig goeds op. Hashtags als #marketing hebben een groot bereik, maar zorgen er wel voor dat je al snel ondergesneeuwd wordt door andere accounts. Om een groter bereik te creëren kan je beter een combinatie tussen grote, middel en kleine hashtags maken die relevant zijn voor jouw bericht.

Specifieke hoeveelheid hashtags zorgen voor groter bereik

Gebruik 3 tot 5 hashtags op LinkedIn. Te veel hashtags verlaagt helaas het bereik op social media. Op Instagram ligt dat aantal hoger. Gebruik 5 tot 15 hashtags op Instagram, met en maximum van 30 hashtags.

Groter bereik door voorgestelde berichten

Wanneer jij werkt met hashtags, geeft het jouw bericht meer waarde en wordt het bericht aan de juiste doelgroep laten zien. Social media verzamelt je data en gebruiken dat om jouw berichten te laten zien die bij jouw interesses passen. Dat maakt hashtags zo aantrekkelijk voor bedrijven, want zo kom je dus sneller onder de aandacht van jouw doelgroep en geïnteresseerden.

Hashtag onderzoek doen

Een hashtag onderzoek doen geeft je inzicht in welke hashtags het beste zijn voor je bericht. Ga op zoek naar hashtags van bijvoorbeeld concurrenten en check per hashtag hoe groot het bereik is. Dit kan je makkelijk doen via de zoekfunctie waar je ook hashtag suggesties ziet. Gebruik alleen de beste hashtags voor een  groter bereik op Instagram en LinkedIn.

Oh, en over hashtags gesproken..

Hashtags plaats je onderaan in je bericht. Vermijd tags midden in de zinnen omdat dat niet fijn leest. Kijk hoeveel volgers een hashtag heeft en welke content en profielen aan deze hashtags gerelateerd zijn. Hashtags zijn altijd in ontwikkeling dus blijf ze in de gaten houden. Doe daarom ook regelmatig een nieuw hashtag onderzoek!

Wanneer heb jij voor het laatst een hashtag onderzoek gedaan? En kan je hier wellicht wat hulp bij gebruiken? Mail ons dan via lisa@wordtgefikst.nl.

Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.

Neem gerust contact met mij op!

Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.

Lisa van Heusden

Social media marketing specialist

lisa@wordtgefikst.nl