In Haarlem zijn er meerdere opties om te werken in een coworkingspace. In deze blog vergelijken we de werkplek bij Oceans met Het Marketingkwartier.
Locatie en bereikbaarheid
Oceans is een coworkingspace gelegen in het centrum van Haarlem. In een pand aan de Gonnetstraat vind je deze plek waar je als ondernemer kan werken en waar ook verschillende bedrijven met (kleine) teams werken. Op 5 minuten loopafstand van Haarlem station. Het centrum blijft natuurlijk wel het centrum, dus parkeren in de omgeving is alleen betaald of met vergunning.
In tegenstelling tot Oceans ligt Het Marketingkwartier buiten het centrum, namelijk in Schalkwijk. Vanaf de A9 rijd je zo Schalkwijk in en is het nog geen minuut naar de coworkingspace. Daarnaast ligt het kantoor naast het winkelcentrum van Schalkwijk waar je niet alleen verschillende supermarkten vindt, maar ook bakker, slager en winkels zoals een Action. Op 10 minuten loopafstand kan je gratis parkeren of voor een klein bedrag (€1,50 per uur) parkeer je in de parkeergarage naast het pand. Daarnaast is het busstation op 3 min. loopafstand.
Faciliteiten
Naast de standaard faciliteiten zoals wifi en kantoorbenodigdheden hebben ze voor de members vers fruit en snacks, kan je vergaderruimtes huren en zijn er belhokken aanwezig. Alleen huurders met een vaste plek krijgen 50% korting op de vergaderruimte.
En, waar ze echt uniek in zijn, is dat je elke dag een vegan lunch krijgt.
Bij Het Marketingkwartier vind je geen belhokken, maar zijn er 3 aparte ruimtes om je calls of klantafspraken in te houden. Met jouw membership heb je 15-20 uur per maand gratis te gebruiken in de vergaderruimtes. Daarnaast vind je hier een printer, scanner en de beste koffie van Schalkwijk. Dit is allemaal inclusief. Je hebt zelf de keuze uit een zit-sta bureau bij vaste plekken of aan een van onze op maat gemaakte tafels voor de flexplekken. Allemaal met ergonomische bureaustoelen.
Werkomgeving en sfeer
Oceans bestaat uit 3 verdiepingen met moderne werkplekken. Bedrijven zoals Dopper en Great Place to Work hebben zich er onder andere gevestigd. De uitstraling is clean en er wordt gebruik gemaakt van verschillende witte en grijstinten i.c.m. planten en hout.
De coworkingspace van Het Marketingkwartier bevindt zich op de begane grond. Het is een kleinschalige coworkingspace in vergelijking met Oceans. Bij ons is er maximaal plek voor 20 ondernemers, zodat de persoonlijke verbinding ook behouden blijft. De omgeving is kleurrijk en inspirerend ingericht. Verschillende elementen zoals onze boom in het midden van de ruimte en mini-bibliotheek zijn kenmerkend.
Hier lunchen we eigenlijk standaard om 12.30 uur samen.
Community & netwerkmogelijkheden
Online valt er helaas niet veel te vinden over de community en netwerkmogelijkheden die Oceans biedt. Wel wordt er aangegeven dat ze hier ruimtes voor hebben. Hier kunnen wij je dus verder helaas geen informatie over geven.
Wat we wel kunnen doen is je vertellen hoe we dit aanpakken bij Het Marketingkwartier! Denk aan: maandelijkse VrijMiBo’s, coworkdagen, gezamenlijke thema lunches en zo worden er door de huurders zelf ook af en toe dingen georganiseerd. Daarnaast hebben we niet voor niets deze kleinschalige coworkingspace in Haarlem, hierdoor maak je veel meer connectie met je mede coworkers. Even sparren tussendoor of om elkaars mening vragen is hier niet gek om te doen. Samen kom je uiteindelijk sneller verder.
Prijs & abonnementen
Net zoals bij Het Marketingkwartier heb je bij Oceans keuze uit verschillende memberships, namelijk: Flexplek 12 dagen (€230,-), flexplek 20 dagen (€290,-) en een vaste werkplek(€399). Een deel komt overeen met hoe we het hier gefikst hebben: bij een vaste plek kan je een 2e scherm neerzetten, onbeperkt koffie & thee (al weet ik niet of de keuze tot cappuccino’s en lattes ook bij Oceans mogelijk is 😉 ). Bij Oceans kan je overigens ook een lose dagpas boeken incl. lunch.
Het grote verschil zit hem hierin: bij Het Marketingkwartier krijg je een eigen sleutel waardoor je op elk moment van de week, tussen 6.00 – 22.00 uur naar binnen kan. En wij maken geen onderscheid in het aantal dagen, iedereen kan onbeperkt komen. Je bent toch ondernemer geworden voor de flexibiliteit? Dan wil je dat ook houden. In de prijs zijn we zelfs iets goedkoper: Lite Flex (€130,-), Coworking (€270,-) en professional (€350). Hier kan je momenteel geen losse dagpassen boeken, je kan wel eenmalig gratis proefwerkdag plannen om te komen proefwerken.
Openingstijden en flexibiliteit
Oceans is maandag t/m vrijdag geopend van 8.30 uur tot 18.00 uur. Op zich kan dat fijn zijn, weerhoudt je er in ieder geval wel van om te lang in de avond door te blijven werken of in het weekend.
Zoals we net al zeiden, jij bent ondernemer omdat je die vrijheid en flexibiliteit wilt behouden. We maken het hier zo flexibel mogelijk voor je. Je kan onbeperkt hier komen werken, tussen 6.00 – 22.00 uur, dus ook in het weekend. Als je een keer wat vroeger wilt starten in de ochtend kan dat dus gewoon.
Het Lite Flex membership is net iets minder flexibel, maar die is ook echt voor de ondernemer die het voor af en toe leuk vindt om op een andere plek te werken.
Voor wie is deze werkplek het meest geschikt?
Probeer vooral verschillende plekken uit natuurlijk. Bij iedereen past weer wat anders.
Werk jij alleen en mis je het hebben van nét echte collega’s? Dan zou Het Marketingkwartier een goede fit kunnen zijn!
Vooral als je dus echt op zoek bent naar andere ondernemers om je heen waarmee je kan sparren, connecten en het ook leuk kan hebben. De voordelen van collega’s, zonder dat je daarvoor terug hoeft in loondienst. 😉
Oh enne, er wordt hier ook zeker gefocust gewerkt. Maar dat lijkt me redelijk vanzelfsprekend op een kantoor toch?
Boek hier een gratis proefwerkdag en kom het een keer vrijblijvend uitproberen.
Neem gerust contact met ons op!
Wij beantwoorden al jouw vragen.
Lisa van Heusden
Online marketeer & projectmanager