Waar te beginnen met Marketing? Het is een vraag die veel ondernemers bezighoudt. Of je nu een start-up hebt of een gevestigd MKB-bedrijf, de juiste marketingstrategie is essentieel om je bedrijf te laten groeien. Maar met zoveel informatie en zoveel verschillende kanalen kan het overweldigend zijn. Geen zorgen, we gaan het simpel houden en je door de eerste stappen leiden. Zodat ook jij consistent leads kan gaan aantrekken!
Stap 1: Ken je doelgroep als je broekzak
Voordat je ook maar één euro uitgeeft aan marketing, moet je weten wie je wilt bereiken. Je doelgroep bepalen is als het kiezen van de juiste bril; zonder zie je alles wazig. Dus, wie zijn jouw klanten? Waar houden ze van? En nog belangrijker, waar hebben ze een hekel aan? Wat zijn woorden en zinnen die ze gebruiken? Dit begrijpen is de sleutel tot succes.
In jouw (online) communicatie moet namelijk alles naadloos aansluiten op je doelgroep. Hetgeen wat je het liefste wilt is dat mensen denken dat je hen gedachte kan lezen. Misschien een beetje creepy, maar dan weet je dat je het goed doet. 😉 Op die manier krijgen mensen namelijk het vertrouwen dat jouw bedrijf weet waar ze het over hebben en dat dat de beste oplossing is voor hun probleem.
Stap 2: Waar hangt jouw doelgroep uit?
Nu je weet wie je doelgroep is, is het tijd om uit te vinden waar ze ‘uithangen’. Zijn ze altijd aan het scrollen op social media, of checken ze obsessief hun e-mails? Misschien zijn het wel traditionele zielen die de voorkeur geven aan een goede oude folder. Waar ze ook zijn, zorg dat je daar bent met je boodschap.
Wij zien nog te veel bedrijven die ALLES inzetten: LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, podcast, YouTube, Google, nieuwsbrieven.. Ik word al gestrest als ik eraan denk.😵💫
Zit jouw doelgroep vooral op LinkedIn? Ga daar dan je aandacht aan besteden en laat Pinterest en Facebook bijvoorbeeld achterwege. Liever 1 ding heel erg goed doen, dan 5 dingen maar een beetje. Daarnaast kiezen ondernemers helaas nog te vaak een kanaal ‘omdat iedereen dat doet’, maar als jouw ideale klant (a.k.a. doelgroep) daar niet zit.. waarom besteed je daar dan nog je tijd aan?
Stap 3: Teken de schatkaart, ook wel je marketingplan, uit
Een marketingplan is je schatkaart. Het wijst je de weg naar de pot met goud, oftewel je bedrijfsdoelen. Dit plan hoeft niet ingewikkeld te zijn. Begin met de basis: Wat wil je bereiken? Hoe ga je dat doen? En wat is je budget? Een goed plan is het fundament van jouw marketing.
Al verschillende bedrijven hebben wij geholpen met het opzetten van een marketingplan. Door samen een middag full focus te zitten komt er een super sterk fundament uit met praktische actiepunten.
Stap 4: Wees consistent, maar niet saai
Consistentie is de sleutel in marketing, maar dat betekent niet dat je elke dag hetzelfde liedje moet zingen. Wees creatief, durf te experimenteren en houd je marketing fris.
Consistentie is iets wat veel ondernemers (en mensen, denk maar aan het gaan naar de sportschool 😉 ) nog moeilijk vinden. Maar dit is wel een van de belangrijkste stappen in de marketing. Door consistent te zijn verbeter je niet alleen je marketing skills, maar geef je de doelgroep ook de tijd om jou te leren kennen en vertrouwen in je te krijgen.
Probeer voor jezelf te bepalen wat jij consistent kan volhouden. Is dat 1 post per week op LinkedIn? Dan heb ik liever dat je 1 post per week voor minstens 6 maanden lang kan volhouden, dan dat je een paar weken 3 posts per week plaatst en daarna niks meer.
Vraag jezelf dus af: wat kan ik minstens 6 maanden consistent volhouden?
Weet jij nu waar te beginnen met marketing? Wij zijn jouw partner in marketing!
Klaar om de marketingwereld te veroveren met jouw bedrijf, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Wij staan voor je klaar. Onze experts helpen je met een op maat gemaakt marketingplan, begeleiden je in de wereld van social media en e-mailmarketing, en zorgen ervoor dat jouw boodschap aankomt bij je doelgroep.
Neem contact op en laten we samen jouw bedrijf laten groeien!
Neem gerust contact met ons op!
Wij beantwoorden al jouw marketingvragen.
Lisa van Heusden
Online marketeer & projectmanager