Instagram kondigde eind 2021 al aan dat zij de nadruk gaan leggen op de Instagram stories, in plaats van de berichten in de tijdlijn. Dat zie je al aan functies die toen toegevoegd zijn, zoals de ‘jouw beurt’ sticker en de ‘link sticker’. Instagram is druk bezig met het verder ontwikkelen van de stories en daarom is slim om daar meer tijd in te investeren…
Waarom maakt Instagram deze keuze?
De reden is simpel. Instagram heeft al een lange tijd met name last van concurrentie als de social media app TikTok. Deze app bied heel veel snelle video content aan. Instagram heeft daardoor getest wat gebruikers op de app willen: snelle ‘snack’ content, ook wel ‘Short video’ genoemd. Dat is snelle content van ongeveer 15 tot 30 seconden, dit past perfect bij Instagram stories. Gebruikers zijn gek op snel consumeren en kijken video’s van minuten lang in de tijdlijn vaak niet af. Investeer in korte video’s voor in de stories en wees je concurrenten voor!
Instagram berichten vs Instagram stories
Gewone berichten hebben door het nieuwe algoritme minder bereik dan voorheen, zeker de foto’s ten opzichte van short video’s. Dus als je een daling ervaart in het bereik van je gewone berichten, dan weet je hoe dat komt: Instagram wil je motiveren om stories en short video te plaatsen.
De ‘link sticker’ inzetten
De link sticker is voor veel gebruikers tijdelijk weg geweest, maar gelukkig wel teruggekomen. Met deze sticker kunnen mensen rechtstreeks vanuit de Instagram stories op een link klikken die leidt naar een URL, zoals je website of een productpagina. Je kan deze sticker toevoegen door een story te maken, omhoog te swipen, op ‘link’ te klikken en de gewenste URL in te typen. Geef mensen wel een goede reden om op de link te klikken, want gebruikers zullen niet zomaar de stories verlaten.
De ‘jouw beurt’ sticker inzetten
De ‘Jouw Beurt’ sticker is een interactiebutton. Je kan het zien als een foto challenge, met deze sticker daag jij anderen uit om een bepaalde foto ook te delen. Interactie maken stories voor de kijker leuk, waardoor hij of zij vaker terugkeren in de app (en naar jou!). Het gebruik van interactiebuttons verhoogt je zichtbaarheid enorm en daarmee nemen het aantal views flink toe. Het is niet de eerste interactiebutton, stories bied nog meer stickers als ‘vragen’, ‘quiz’, ‘poll’ en nog meer.
Wat is het voordeel van deze story stickers?
Deze stickers zorgen voor interactie en daarmee meer zichtbaarheid. Je doelgroep kan daar iets doen: je betrekt je volgers bij je content. Maar je kan het ook andersom bekijken. Je kan ook juist op je doelgroep hun stickers reageren waardoor je zichtbaar wordt bij hun!
Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.
Neem gerust contact met mij op!
Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.
Lisa van Heusden
Social media marketing specialist