Een lead magnet is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Hiermee kan je veel leads (potentiële klanten) binnenhalen. Laten we eerst uitleggen wat een het precies is, een paar voorbeelden opnoemen en opsommen wat een effectieve lead magnet eist.
Lead magnets, wat houdt dat in?
Om te beginnen, een lead magnet is vaak iets wat je gratis weggeeft, denk aan een e-book, gratis adviesgesprek, sample of 10% korting bij inschrijving. Het is iets extra’s die bedrijven en ondernemers bieden in ruil voor bijvoorbeeld een email adres of andere belangrijke informatie. Neem het begrip letterlijk, een magneet die (potentiële) klanten aantrekt door middel van iets waardevols. Door middel van een lead magnet kan je ervoor zorgen dat je op een laagdrempelige manier aan de naam en email komt van een lead (of zelfs een telefoonnummer). Hierdoor vergroot je je mailinglijst met kwalitatieve leads waar je vervolgens zelf op kan inspelen om je conversie te vergroten. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van een e-mailfunnel.
Waarom zet je het in?
Een percentage bezoekers van jouw website zullen overgaan tot een aankoop. Met behulp van een slimme lead magnet kan deze kans tot aankoop vergroot worden. Dit komt doordat je met behulp van de gekregen de mailgegevens gepersonaliseerde berichten kan sturen die de drempel tot aankoop kunnen verlagen. Vraag je aan iemand of diegene een nieuwsbrief wilt ontvangen met social media tips dan is het antwoord snel ‘nee’. Maar al vraag je iemand of je een gratis social media template mag opsturen dan neemt de kans op een ‘ja’ flink toe. E-mailmarketing is nog steeds een van de meest effectieve manieren van marketing, dus dat je hier eigenlijk wel iets mee ‘moet’ doen is wel duidelijk.
Wat is een voorbeeld van een lead magnet?
Lead magnets komen in allerlei vormen en maten. Om te voorkomen dat lezers afhaken, is het handig om na te denken over interactieve vormen die makkelijk te consumeren zijn. De bezoeker wil namelijk niet eerst 100 pagina’s tekst lezen om jouw toegevoegde waarde te begrijpen.
Een aantal leuke voorbeelden van lead magnets zijn:
- een gratis social media template
- een kortingscode na inschrijving van een nieuwsbrief
- een gratis Ebook
- een gratis checklist
- een gratis webinar
- een gratis consult
- een gratis proefperiode
Heb jij onze lead magnet al gespot?
Waar moet je op letten bij het inzetten van jouw gemaakte klant magneet?
Er zijn een paar eisen waaraan jou lead magnet aan moet voldoen als je deze effectief wil maken:
- Het staat in lijn met jouw product of dienst
- Het moet een goede waarde hebben of een probleem oplossen
- De aangeboden oplossing moet concreet en specifiek beschreven zijn
- Het focust zich op 1 probleem
- Geeft duidelijk het resultaat van jouw waarde
- Levert snel resultaat
- Wees kort en krachtig. Het duurt niet lang om te lezen/kijken/gebruiken
- Je straalt de toegevoegde waarde van jouw bedrijf uit
- Het moet van top tot teen een professionele uitstraling hebben
Te weinig bezoekers op jouw site?
Mocht je merken dat dit niet voor jou werkt omdat je simpelweg te weinig bezoekers hebt, dan is het een goed idee om over online advertising na te denken. Daarmee kan je jouw doelgroep via kanalen als Facebook, Google en Linkedin bereiken. Advertenties kan je laten verwijzen naar een specifieke landingspagina, zoals die van jouw lead magnet. Op deze manier krijgt jouw lead magnet nog meer aandacht en vergroot je de inschrijvingen.
Maar let op! Test eerst uit of jouw lead magnet goed aansluit op de doelgroep en of de landingspagina al goed converteert. Dit doe je door het organisch via bijvoorbeeld social media te promoten. Mocht je namelijk advertenties gaan inzetten, dan wil je zeker weten dat de lead magnet werkt voordat je hier geld aan uit gaat geven.
Zou jij lead magnets willen inzetten voor jouw bedrijf? Of zou je deze willen optimaliseren? Neem dan contact met ons op!
Download hier de GRATIS template voor jouw contentkalender!
Met onze GRATIS template kan jij niet alleen je eigen contentkalender maken zodat je consistent zichtbaar bent, maar krijg je ook uitleg hoe je het beste met de contentkalender kan werken. Het template bevat ook nog eens 33x inspiratie wat voor soort content jij kan delen op social media.
Schrijf je nu in in het formulier hiernaast zodat je de template direct kan downloaden!