Voordat je begint met het inzetten van social media voor je bedrijf is het belangrijk om over een paar zaken goed na te denken. Dit doe je door het maken van een social media strategie. Heb jij nog geen social media strategie? Lees in deze blog direct hoe je dit kan doen. Heb jij wel een social media strategie? Begin dan ook met lezen, want het is altijd slim op dit proces regelmatig te herhalen! In deze 4 stappen maak je een goede social media strategie:
1. Doelstellingen
Dit mag absoluut niet ontbreken in de strategie: de doelstellingen. In de praktijk kijk je ook telkens of je werkzaamheden bijdragen aan deze doelen. Bedenk goed wat je wil bereiken met social media en vergeet hierbij niet dat je bedrijfsdoelstellingen de basis zijn. Bekende doelstellingen voor een social media strategie zijn bijvoorbeeld merkbekendheid, merkbetrokkenheid, lead generatie en klantloyaliteit. Wat je ook post, houd je doelen altijd in gedachte.
2. Doelgroep
Hier beschrijf je welk publiek je wil gaan bereiken. Verdiep je in je doelgroep: welke social media kanalen gebruiken zij écht? Hoe willen zij aangesproken worden (tone of voice)? Wat zijn hun behoeftes? Wanneer is onze content van waarde voor deze doelgroep?
3. Kanalen en vorm
Nu ga je bepalen in welke vorm en op welke social media kanalen je je content gaat verspreiden. Let hierbij op waar kanalen zich op richten. Wil jij vooral foto’s delen met jouw doelgroep? Verdiep je dan bijvoorbeeld in Instagram. Wil jij meer video content plaatsen? Dan past YouTube misschien beter bij jou. Deze keuzes moeten ook goed aansluiten op je doelgroep. Onderzoek op welk platform jouw doelgroep actief is en welke vorm hen het meest aanspreekt.
4. Publiceer consistent
Het is erg belangrijk om consistent te publiceren op social media. Dit doe je door een contentkalender te maken waarin (voor elk platform) data met tijden staan aangegeven. Hierdoor houd je je publiek warm en houd je het account goed in beweging. Houd wel rekening met je branche, doelgroep of andere factoren bij het bepalen van de juiste data en tijden.
Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.
Neem gerust contact met mij op!
Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.
Lisa van Heusden
Social media marketing specialist