Een nieuwe maand gaat bijna van start dus dat betekent dat je weer aan de slag mag gaan met een nieuwe periode vol nieuwe content. Maar hoe regel je nou elke maand je social media? Lees in dit artikel hoe je je het best kan voorbereiden voor elke maand, zodat je helemaal up-to-date bent.
Stap 1: Brainstorm
Voordat je gaat beginnen moet je eerst nadenken over welke content je wilt gaan plaatsen. Soms ben je inspiratieloos of blijf je hangen bij een paar onderwerpen. Een brainstorm kan hierbij helpen. Waarschijnlijk hoef ik jou niet te vertellen hoe een brainstorm werkt, maar ik ga het toch nog even voor je herhalen. Pak een groot vel papier en schrijf in het midden jouw bedrijf op. Maak vertakkingen van de diensten of producten die je levert en brainstormen maar! Schrijf alles op wat er in je opkomt, er is geen goed of fout. Probeer eens te denken of wat jij interessant vind om te lezen over andere bedrijven. Kan je dat ook toepassen voor jouw bedrijf? Maak het persoonlijk, zodat mensen ook de mensen achter het bedrijf leren kennen. En geef waarde! Vraag je altijd af: waarom zou iemand mij willen volgen? Omdat je waarde levert, entertaint, inspireert etc.
Stap 2: Maak een contentkalender
Daarna begin je met het opstellen van een contentkalender. In die kalender zet je wanneer en wat er op jouw social media kanalen gepost gaat worden. Hierdoor heb je een goed maandoverzicht en zorg je ervoor dat je consistent zichtbaar bent. Zo voorkom je dus dat je bijvoorbeeld aan het begin van de week alle content plaatst die je gemaakt hebt en er de rest van de week radiostilte is.
Stap 3: Houd je doelgroep altijd in je achterhoofd
Vervolgens is het verstandig om per social media platform iets anders te posten, de mensen die op LinkedIn zitten zijn namelijk in andere dingen geïnteresseerd dan mensen die op Instagram zitten. Daarbij is LinkedIn vaak een andere doelgroep dan op Instagram en gebruik je dus een ander soort tone of voice.
Stap 4: Maak een passende caption
Bij een foto of video hoort een pakkende caption. Zo kan je je foto of video versterken, het is namelijk een gemiste kans als je daar geen gebruik van maakt. Lezers zijn bijvoorbeeld vaak nieuwsgierig naar het verhaal achter een foto of video, het proces van hoe iets verloopt of tips en tricks. Vergeet nooit de “call to action” in jouw caption, zo kan je de lezers aansturen tot bijvoorbeeld het bezoeken van jouw website. Stel bijvoorbeeld een vraag, verwijs iemand door naar de website of vraag om een reactie.
In het kort jouw perfecte caption schrijven:
- Trigger: de eerste zin die meteen de aandacht pakt, zodat iemand de rest van de post ook gaat lezen.
- Middenstuk: informatie over het onderwerp van jouw post.
- CTA: sluit af met een call to action zodat iemand weet wat ie moet doen.
Tip: Varieer tussen foto’s, video’s en stories. Zo zorg je voor variatie. Via stories kan je bijvoorbeeld een link toevoegen en via de feed kan je bijvoorbeeld een aantal foto’s als carrousel toevoegen.
Stap 5: Data bijhouden
Vergeet niet elke maand de statistieken bij te houden om te zien welke content goed heeft gewerkt en welke totaal niet. Meten is weten zodat je meer kan inzetten op de content die goed scoort. Tegenwoordig kan je heel veel informatie uit de statistieken halen: op welke dag je het beste kan plaatsen voor de meeste impact, welk tijdstip, in welke leeftijdscategorie jouw volgers zitten en hoeveel nieuw bereik je ermee hebt gehad.
Als je dit stappenplan volgt, is jouw social media helemaal klaar voor de komende maanden. Het is belangrijk om alles te blijven meten en optimaliseren om zo steeds meer te groeien.
Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.